2

Wat kinderen nodig hebben2

Gezien, begrepen en geaccepteerd worden zijn vereisten voor het gevoel van veiligheid voor een kind.

Om de communicatie tussen pedagogisch medewerker en kind zodanig te verbeteren dat het kind zich zo veilig mogelijk voelt, kun je uitstekend gebruik maken van  Video Interactie Coaching (VIC). Wat wij met VIC bereiken is dat de pedagogisch medewerker gevoeliger wordt voor en behendiger wordt in het opvangen van de signalen van het kind en op deze manier beter kan afstemmen op de behoeften van het kind. De pedagogisch medewerker leert hoe hij of zij de eigen rol in de interactie met het kind optimaal kan vervullen.

Wat is VIC?

Het uitgangspunt van VIC is de nadruk te leggen op de vastgelegde geslaagde contactmomenten en hierop verder door te werken om zo de vaardigheden van de pedagogisch medewerker te versterken. Ervaring leert dat de medewerkers direct ook momenten herkennen en benoemen waarin ze het beter hadden kunnen doen, dit is een heel waardevolle vorm van zelfreflectie.

Ons VIC traject bestaat uit de volgende stappen:

1- Maken van korte video-opnames (ca. 5 minuten) van een pedagogisch medewerker tijdens dagelijkse activiteiten.

2- Bekijken van de opnames door de medewerker en de VIC-trainer. De medewerker geeft telkens zelf aan wat hij of zij gezien heeft in fragmenten. De nadruk ligt op wat er gezien wordt bij de kinderen in de opnames die bekeken worden en wat dat betekent voor het handelen van de professional.Van belang is dat de professional de eigen succesmomenten leert herkennen zodat deze verder ontwikkeld kunnen worden.

3- De professional maakt een reflectieverslag waarin wordt opgenomen: welke inzichten zijn verkregen en met welk werkdoel ga je aan de slag.

Waarom VIC?img 4339 2

Het SCO-Kohnstamm instituut deed in 2005 al onderzoek naar de effecten van Video Interactie Begeleiding, de basis van onze VIC.

Het onderzoek concludeert: “Video Interactie Begeleiding (VIB) laat interessante effecten zien op de kwaliteit van de interacties van leidsters met kinderen. De training heeft positieve en beklijvende effecten op de stimulerende opvoeding, de sensitieve responsiviteit en de verbale stimulering van leidsters. Deze effecten variëren, afhankelijk van het leidsteraspect, van middelmatig groot tot groot.” Ook hoogleraren Fukkink en Tavecchio deden onderzoek (2007) en publiceerden over het effect van VIB.

Het maken van de video opnamen is voor de groep minimaal belastend. Medewerkers en kinderen kunnen ongestoord hun normale activiteiten uitvoeren.

Het bekijken en bespreken van eigen ervaringen die op beeld zijn vastgelegd wordt in de praktijk als leuker en motiverender ervaren dan het ondergaan van theoretisch onderwijs. Het grote voordeel van video-opnames is dat deze tijdens het bekijken en bespreken gepauzeerd of herhaald kunnen worden. Daarbij neemt het benadrukken van de reeds aanwezige goede kwaliteiten van de groepsleiders mogelijke weerstand om deel te nemen weg. Er wordt groepsleiders niet voorgeschoteld hoe ze ‘het’ moeten doen, maar zij worden geholpen om dat wat ze al goed doen te herkennen en verder te ontwikkelen.

Studiebelasting

Per opname: 1,5 uur, inclusief opname, nagesprek en schrijven van een reflectieverslag, per cyclus van 3 VICmomenten gaat het dus om 4,5 uur

NIEUW: VIC online. het principe blijft hetzelfde, echter de trainer komt niet op locatie. De deelnemer maakt zelf een videofragment en bespreekt deze online volgens het VICprincipe na met de trainer. Studiebelasting voor de deelnemer blijft 1.5 uur per opname, dus 4,5 uur voor een cyclus van 3 VICmomenten

Opleidingsniveau

  • Het opleidingsniveau voor de deelnemers van het leertrajectVIC is MBOniveau

Aanvangsniveau/vooropleiding

  • Om succesvol mee te kunnen doen met dit leertraject hanteren wij een aanvangsniveau van MBO voor pedagogisch professionals met praktische werkervaring op de groep 
  • Voor BBL/BOL studenten die op het moment van het leertraject praktisch aan het werk zijn op de groep of stage lopen op de groep geldt een minimaal vooropleidingsniveau van VMBO

Kosten

Kosten van VICop locatie zijn € 385,00 per cyclus van 3 VICmomenten voor 1 deelnemer, vermeerderd met reiskosten.

Kosten van VIB online zijn € 330,00 per cyclus van 3 VICmomenten voor 1 deelnemer.

In de kosten zijn inbegrepen: eventueel materiaalgebruik tijdens de contactmomenten en in voorkomende gevallen overig studiemateriaal

Wij staan als organisatie bij het CRKBO (Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs) geregistreerd als onderwijsorganisatie en kunnen daarmee onze trainingen en workshops BTW-vrijgesteld aanbieden.

Afhankelijk van het aantal deelnemers kunnen trajecten mogelijk goedkoper aangeboden worden. Informeer vrijblijvend door te bellen (06 539 530 43) of te mailen naar marije@hetjkc.nl.

 

Zelf ‘Video Interactie Coach’ in uw kinderopvang worden?

Op zoek naar een training om VIC zelf in uw kinderopvang in te passen? Kijk dan op deze pagina

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.