Spelidee 12

Om de tijd door te komen plaatsen we iedere dag een spel- of speelidee voor jou en je baby, je dreumes of je peuter. Deze ideeën zijn afgeleid van de activiteiten zoals we ze hebben verwerkt in de wekelijkse lesplannen van de ouder-kindprogramma’s Babyclub®, Dreumesfun® en Peutersteps®. Deze programma’s zijn ontwikkeld om de brede ontwikkeling van jouw kind te stimuleren. De activiteiten zijn, in het algemeen, ook makkelijk thuis te herhalen en zo kan óók jij spelletjes en activiteiten aanbieden waar je kind écht wat aan heeft, waar hij/zij écht wat van leert. Daarnaast is het ook nog eens superleuk om te doen, kortom een win-win situatie bij uitstek. Het is zo waardevol om je kind goed spel- en speelmateriaal en activiteiten aan te bieden. Daar heeft je kind zijn/haar leven lang plezier van.

Vandaag speelidee 12

Ice Ice Baby

IJs is iets magisch. Eerst is het hard, maar omdat het smelt veranderd het ook en wordt het vloeibaar. In onze lessen gebruiken we soms ook ijs. Bij de baby’s om de zintuigen te prikkelen en de peuters doen er allerlei proefjes mee. Het wordt steeds zonniger en warmer buiten, daarom vandaag een activiteit voor in de tuin of op het balkon met ijs! (Ook prima uit te voeren in de badkamer bij minder zonnig weer)

Wat heb je nodig:

  • Bakjes of vormen die in de vriezer passen, liefst verschillende vormen en maten. Bijvoorbeeld ijsklontvormpjes, tupperware, taart- of muffinvormen, ballonnen, ovenschalen of dat witte plastic bakje van de afhaalmaaltijd eergisteren.
  • Ruimte in je vriezer
  • Grote bak of opblaasbadje
  • Alles omhanden om in het water te scheppen en spelen. Bijvoorbeeld een pollepel, garde, gieter, beker en trechter
  • Eventueel: Klein waterbestendig speelgoed, kleurstof/kindvriendelijke verf, themamateriaal

Even voorbereiden…
Vul vriezerbestendige vormen met water. Zet de waterbakken minstens 5 uur in de vriezer.
Vul een grote bak of een opblaasbadje met koud water. Haal de ijsblokken uit de vriezer en laat de reuze-ijsklontjes ronddobberen in het water.

* Dreumesen en peuters kunnen natuurlijk heel goed helpen met het klaarmaken van de bakken voordat de bakken in de vriezer gaan. Wat is er in de vriezer met het water gebeurd?

* Heb je kleurstof of kindvriendelijke verf in huis? Voeg aan elke waterbak een andere kleur toe voordat je de bakken in de vriezer zet. De ijsblokken zelf krijgen daardoor niet alleen een mooie kleur, want wat gebeurt er met het doorzichtige water zodra de gekleurde ijsblokken beginnen te smelten? Blijft elke kleur op zijn eigen plek, of mengen ze? Welke nieuwe kleuren water kunnen jullie maken?

* Verstop speelgoedfiguren in de waterbakken en laat je kind het ingevroren speelgoed ontdekken. Kan je kind het speelgoedfiguur uit het ijs bevrijden? Kinderen zijn ontzettend vindingrijk en er valt een heleboel te onderzoeken aan het ijs! Smelt het ijs vanzelf in het water? Smelt het ijs sneller uit het water? Wat gebeurt er met het ijs als je het op de grond gooit?

* Geef een thema aan het waterspel. Maak bijvoorbeeld ijsblokken van blauwe kleurstof en plastic vissen voor een oceaanthema. Of pluk eerst samen bloemen in de tuin en maak fleurige ijsblokken van de bevroren bloemen. Of vries alleen spullen in één kleur in, bijvoorbeeld geel.

* Voor baby’s en jonge dreumesen: Maak een ijsklontjesketting als toevoeging op de ijsblokken en gewone ijsklontjes. De ijsketting is makkelijker vast te pakken dan losse ijsklontjes en heeft een interessante structuur. Gebruik een ijsklontjesvorm en een stuk touw. Vul de vakjes met water en eventueel kleurstof. Duw het touw alle vakjes in zodat het touw overal goed is ondergedompeld in het water.

* Voor oudere dreumesen en peuters: Trek je keukenlades open en zoek naar grijptangen. Kan je kind met de tang de gladde ijsblokjes uit het water pakken?

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.