Wat kinderen nodig hebbenUnknown

Gezien, begrepen en geaccepteerd worden zijn vereisten voor het gevoel van veiligheid voor een kind.

Om de communicatie tussen pedagogisch medewerker en kind zodanig te verbeteren dat het kind zich zo veilig mogelijk voelt, kunt je uitstekend gebruik maken van de Video Interactie Begeleiding (VIB). Wat wij met VIB bereiken is dat de pedagogisch medewerker behendiger wordt in het opvangen van de signalen van het kind en op deze manier beter kan afstemmen op de behoeften van het kind. De pedagogisch medewerker leert hoe hij of zij de eigen rol in de communicatie met het kind optimaal kan vervullen.

Wat is VIB?

Het uitgangspunt van VIB is de nadruk te leggen op de vastgelegde geslaagde contactmomenten en hierop verder door te werken om zo de vaardigheden van de pedagogisch medewerker te versterken. Ervaring leert dat de medewerkers direct ook momenten herkennen en benoemen waarin ze het beter hadden kunnen doen, dit is een heel waardevolle vorm van zelfreflectie. VIB wordt al vele jaren succesvol toegepast in verschillende sectoren, zoals thuiszorg, kinderopvang en school. Ons VIB traject bestaat uit de volgende stappen:

1- Maken van 3 korte video-opnames (ca. 5 minuten) van een pedagogisch medewerker tijdens dagelijkse activiteiten.

2- Bekijken van de opnames door de medewerker en de VIB –trainer. De medewerker geeft telkens zelf aan wat hij of zij gezien heeft in fragmenten. De nadruk ligt op wat er goed is gegaan in de opnames die bekeken worden. Van belang is dat de medewerker de eigen succesmomenten leert herkennen zodat deze verder ontwikkeld kunnen worden.

3- Een eventueel vervolgtraject kan worden vastgelegd.

Waarom VIB?

Het SCO-Kohnstamm instituut deed in 2005 al onderzoek naar de effecten van Video Interactie Begeleiding. Het onderzoek concludeert: “Video Interactie Begeleiding (VIB) laat interessante effecten zien op de kwaliteit van de interacties van leidsters met kinderen. De training heeft positieve en beklijvende effecten op de stimulerende opvoeding, de sensitieve responsiviteit en de verbale stimulering van leidsters. Deze effecten variëren, afhankelijk van het leidsteraspect, van middelmatig groot tot groot.” Ook hoogleraren Fukkink en Tavecchio deden onderzoek (2007) en publiceerden over het effect van VIB.

Het maken van de video opnamen is voor de groep minimaal belastend. Medewerkers en kinderen kunnen ongestoord hun normale activiteiten uitvoeren.

Het bekijken en bespreken van eigen ervaringen die op beeld zijn vastgelegd wordt in de praktijk als leuker en motiverender ervaren dan het ondergaan van theoretisch onderwijs. Het grote voordeel van video-opnames is dat deze tijdens het bekijken en bespreken gepauzeerd of herhaald kunnen worden. Daarbij neemt het benadrukken van de reeds aanwezige goede kwaliteiten van de groepsleiders mogelijke weerstand om deel te nemen weg. Er wordt groepsleiders niet voorgeschoteld hoe ze ‘het’ moeten doen, maar zij worden geholpen om dat wat ze al goed doen te herkennen en verder te ontwikkelen.

Studiebelasting

Per opname: 1,5 uur, inclusief opname, nagesprek en schrijven van een refelectieverslag.

De kosten per traject zijn o.a. afhankelijk van het aantal deelnemers en de reistijd/kosten. Informeer vrijblijvend door te bellen (06 539 530 43) of te mailen naar marije@mooiwerktraining.nl. Marije Magito is geregistreerd VIB-er bij de AIT.

logo-ait