Oog voor InteractieCRKBO_Instelling

Taal- en interactievaardigheden

Als pedagogisch medewerker ben jij de hele dag met kinderen in de weer. De manier waarop je met de kinderen omgaat, bepaalt in hoge mate of zij zich prettig en gezien voelen in de groep, of ze hun eigen keuzes volgen en vol initiatief aan de slag gaan, en of ze lekker en betrokken spelen – alleen of met andere kinderen.

Jij maakt voor ieder kind die leuke en leerzame opvangomgeving.
De training ‘Oog voor Interactie’ versterkt jouw professionele kwaliteit en zoomt in op de interactievaardigheden en de taal die jij daarvoor gebruikt. Jouw handelen wordt sterker gemaakt door naar eigen filmbeelden op de groep te kijken en daar samen met andere deelnemers over te praten en van te leren. Zo helpt de training om de interactie tussen jou en de kinderen – nog – leuker en waardevoller te maken!

Doelgroep

Pedagogisch medewerkers in kinderdagverblijven (0 tot 4 jaar) en buitenschoolse opvang (4 tot 12 jaar). Voor beide werksoorten is een eigen cursistenwerkboek gemaakt, waarin de interactievaardigheden heel concreet naar de verschillende leeftijdsgroepen vertaald zijn.

Inhoudoog voor interactie, jonge kind centrum, marije magito, kinderopvang, taal, interactievaardigheden, pedagogisch medewerkers, kwaliteit kinderopvang, excellente kinderopvang

De training is opgebouwd uit drie leergebieden:

1. Interactievaardigheden:

Pedagogisch medewerkers leren het belang van de zes NCKO-interactievaardigheden kennen voor een werkwijze die ‘kindvolgend’ is. Zij bespreken hun aanpak en het effect hiervan op kinderen aan de hand van zelfgekozen filmopnames uit hun werksituatie.

2. Taalvaardigheid:

Pedagogisch medewerkers leren op een taalrijke manier het contact met kinderen, met ouders en met hun collega’s te verdiepen en leuker te maken. Zij voeren taalgerichte opdrachten uit tijdens de bijeenkomsten en in hun eigen werksituatie.

3. Reflectie en leren van en met elkaar:

Pedagogisch medewerkers leren met elkaar in gesprek te gaan over hun pedagogisch handelen en hun professionele groeikansen. Zij leren om constructieve feedback te geven en te ontvangen in reflectie op zelfgekozen filmopnames uit hun werksituatie.

Het boek ‘Interactievaardigheden. Een kindvolgende benadering’ (Strik & Schoemaker; 2014) is de theoretische basis van de training.

Opzet van de training Oog-voor-interactie

De “Oog voor Interactie” basistraining bestaat uit:

  1. 6 bijeenkomsten;
  2. biedt persoonlijke begeleiding door de trainer, onder andere door een individueel coachingsgesprek (met videofeedback) en een eindgesprek in kleine groepjes;
  3. vraagt ca 3 uur per bijeenkomst voor huiswerkopdrachten die passen in de eigen werksituatie;

Iedere cursist krijgt een eigen Oog voor Interactie werkboek 0-4 jaar of 4-12 jaar.

Kosten € 650,00 per deelnemer (BTW vrij)

Niet in de kosten inbegrepen maar wel noodzakelijk om aan te schaffen:

  • Boek “Interactievaardigheden, een kindvolgende benadering” van Anneke Strik en Jacqueline Schoemaker a € 30,00 pp

Niet noodzakelijk maar wel interessant om zo te weten te komen hoe het staat met de taalvaardigheid van de pedagogisch medewerkers:

  • Optioneel: TOA taaltoets online (via ROC Amsterdam) a €15,00 per deelnemer voor aanvang van de training

——————

De “Oog voor Interactie” Plus training bestaat uit:

  1. 6 bijeenkomsten;
  2. biedt persoonlijke begeleiding door de trainer, onder andere door een individueel coachingsgesprek (met videofeedback), een eindgesprek in kleine groepjes en een individueel coachingsgesprek met videofeedback 3 maanden na afronding van het traject. Dus twee individuele coachingsmomenten.
  3.  vraagt 3 uur per bijeenkomst voor huiswerkopdrachten die passen in de eigen werksituatie;

Iedere cursist krijgt een eigen Oog voor Interactie werkboek 0-4 jaar of 4-12 jaar.

Kosten € 725,00 per deelnemer (BTW vrij)

Niet in de kosten inbegrepen maar wel noodzakelijk om aan te schaffen:

Boek “Interactievaardigheden, een kindvolgende benadering” van Anneke Strik en Jacqueline Schoemaker a € 30,00 pp
Niet noodzakelijk maar wel interessant om zo te weten te komen hoe het staat met de taalvaardigheid van de pedagogisch medewerkers:

Optioneel: TOA taaltoets online (via ROC Amsterdam) a €15,00 per deelnemer voor aanvang van de training

——————-

De “Oog voor Interactie” Excellent training bestaat uit:

  1. 6 bijeenkomsten;
  2. biedt persoonlijke begeleiding door de trainer, onder andere door een individueel coachingsgesprek (met videofeedback), een eindgesprek in kleine groepjes en een individueel coachingsgesprek met videofeedback 3 maanden en  6 maanden na afronding. Dus totaal drie individuele coachingsmomenten.
  3. vraagt 3 uur per groepsbijeenkomst voor huiswerkopdrachten die passen in de eigen werksituatie.

Iedere cursist krijgt een eigen Oog voor Interactie werkboek 0-4 jaar of 4-12 jaar.

Kosten € 785,00 per deelnemer (BTW vrij)

Niet in de kosten inbegrepen maar wel noodzakelijk om aan te schaffen:

Boek “Interactievaardigheden, een kindvolgende benadering” van Anneke Strik en Jacqueline Schoemaker a € 30,00 pp
Niet noodzakelijk maar wel interessant om zo te weten te komen hoe het staat met de taalvaardigheid van de pedagogisch medewerkers:

Optioneel: TOA taaltoets online (via ROC Amsterdam) a €15,00 per deelnemer voor aanvang van de training

—————–

Deelnemers over de training:

‘De training Oog voor Interactie vind ik een echte eyeopener! Ik kijk nu veel bewuster naar de signalen die de kinderen afgegeven en probeer daar juist naar te handelen. Vind de manier waarop de training gegeven wordt fijn. De zelfreflectie door middel van het filmen op de groep is ook erg leerzaam.’

‘Ik ervaar de training als heel positief. Fijn dat er voor de BSO en KDV een apart programma is. Er is ruimte voor humor, maar de serieuze ondertoon blijft.’

‘Leuk en leerzaam, met veel afwisseling in de bijeenkomsten. Ik begrijp nu pas echt waarom die interactievaardigheden zo belangrijk zijn, ik begrijp het én ik doe het!’

Meer weten of je gelijk aanmelden? Mail naar marije@mooiwerktraining.nl.

Studiebelasting basis training Oog-voor-interactie

Voor de basistraining: 41 uur

  • 3 uur per groepsbijeenkomst  x 6 = 18
  • 0,5 uur leeswerk per groepsbijeenkomst x 6 = 3 uur
  • 2,5 uur verwerking opdrachten op de werkvloer (incl collegiaal overleg) tussen de groepsbijeenkomsten x 6 = 15
  • Coachingsgesprek, eindopdracht en eindgesprek 4 uur
  • Optioneel: taaltoets TOA online via ROC Amsterdam 1 uur

Totaal 40 uur, incl taaltoets 41 uur

De Plus en Excellentvariant zijn uitgebreid met respectievelijk 1 en 2 uur individuele coaching on the job.

Voorwaarden voor verkrijgen van subsidie

Aan welke eisen moet uw project voldoen om voor subsidie in aanmerking te komen? Hieronder de criteria op een rij:
• De subsidie kan worden aangevraagd door de houder van een kindercentrum, peuterspeelzaal of een gastouderbureau.
• De houder van een gastouderbureau kan alleen subsidie aanvragen voor een ‘train de trainer’ training.
• De aanvrager geeft in zijn aanvraag aan op welke wijze hij de door de beroepskrachten of gastouders opgedane kennis en vaardigheden gaat borgen in de organisatie
• De aanvrager geeft in zijn aanvraag aan op welke wijze hij zijn personeel over de subsidieaanvraag heeft geïnformeerd.
• Activiteiten waarvoor in het kader van een eerder tijdvak subsidie is toegekend, komen niet in aanmerking voor subsidie in het kader van een volgend tijdvak.
• Indien de activiteiten in het kader van een tijdvak niet volledig zijn afgerond, wordt subsidie in het kader van een volgend tijdvak geweigerd. Nadat de volledige aanvraag is ingestuurd, kan in principe gestart worden met het (laten) volgen van een training, echter een voorlopige beschikking wordt uiterlijk 13 weken na einde aanvraag tijdvak verstrekt.